Kuntohaaste

Kuntohaaste 2009

Tallin seinällä roikkui hetken aikaa lappu, jossa kuulutettiin seuran jäseniä tarttumaan kuntohaasteeseen. Nimiä kivasti ilmaantuikin, mutta viime hetken poisjääntejä oli harmittavan paljon. Kuitenkin kuusi seuran jäsentä tarttui SRL:n tarjoamaan kuntohaasteeseen.

Palkintokin on kiva. Eniten kuntoa nostanut joukkue voittaa aitiopäivän Helsinki International Horse Show:n. Vaikka voittoa ei tulisikaan, on jo noussut kunto ja karisseet kilot sinällään palkinto osallistujille. On vain nyt syy repiä itsensä ylös sieltä sohvalta löhöämästä.

Eri lähtötilanteissa olevat kuusi jäsentä, omilla tavoitteillaan aikovat taistella kohti parempaa kuntoa puolen vuoden ajan, jolloin kunto seuraavan kerran mitataan.

Keväisenä keskiviikkoiltana joukkueen jäsenet kokoontuivat kuntokeskus Body Centerille. Tiedossa on polkupyöräergometritesti, liikkuvuustesti sekä lihaskuntotesti.

Testi oli kiva suorittaa kahdessa kolmen hengen ryhmässä. Tulokset eivät sinällään yllättäneet, tiedossa oli, että kunto on heikko. Joitakin vastauksia löytyi myös ratsastusongelmiin. Lonkan vinous näkyi selvästi liikkuvuustestissä, joka vaikuttaa selvästi myös ratsastuksessa. Hevonenhan luonnollisesti pyrkii pois paineen alta, joten jos paino on kokonaan toisella puolella, on ilmiselvää että hevonenkaan ei voi kulkea suorassa.

Tulospapereita käsissä puristaen, jokainen asettaa itselleen tavoitteet. Seuraavalla kerralla testien tuloksena on hyvä, keskitaso ei riitä. Onhan tärkeää olla hyvässä kunnossa ihan arjen askareissa, mutta myös ratsastuksessa. Joidenkin mielessä siintää myös kesän hiekkarannat, on kiva näyttää hyvältä (etenkin omassa mielessään, siellähän se vika yleensä on).

Tästä päivästä lähtien jokainen joukkueen jäsen panostaa henkilökohtaisella tasollaan. Yhteiset liikuntakerrat ovat rajalliset, koska jokaisella on omat työnsä ja askareensa. Kevään edetessä ja ilmojen lämmetessä toivotaan, että tallin pihalla näkyy enemmän pyöriä kuin autoja. Tuleviin liikuntatempauksiin on myös muut seuran jäsenet tervetulleita.

Iloisin mielin reippaillen

Paula Hyttinen

PS. Joukkueelle piti nimi päättää, joten tuossa Eijan kanssa väännettiin sanoja ja… nimeksi tuli Kylmän Kangistamat. Jospa syksyllä ollaan sitten Lämmön notkistamat.

Ja jos jotain alkoi kiinnostaa oman kunnon testaaminen, niin ottakaa yhteyttä allekirjoittaneeseen. Ehkäpä saamme sinullekin sovittua kivan pakettihinnan kuntokeskukselta.